A 9. hz taln legfontosabb jelentstartalma, amibl aztn minden ms rtelmezs kiindul, az T, az UTAZS, az ELVGYDS, a KALAND fogalomkre. Az t egy kvetend, pldartk eszmnynek (szent t) a jelkpe. Maga az utazs ltalban a keress, a flfedezs, a beavatds, a megtisztuls, a misztikus tuds utni vgy, a profn trbl a szent trbe val tlps. Clja a bke, az igazsg, a boldogsg, a halhatatlansg, a kzpont, az nazonossg megtallsa. Jung szerint az utazs az egyn nmagval val elgedetlensgrl tanskodik, amely j horizontok fltrsra sztnzi.
Az utazs vgya, jelentsge vgigvonul a vilg szinte valamennyi mtoszn, tradcijn. Gilgames tja a halhatatlansg fvrt a beavatds tja. Egyiptomban a llek hall utni utazsa a megmrettets aktusval prosul. A buddhizmusban a nirvna fel vezet t maga a spiritulis fejlds. Knban a tao (t) a kozmikus igazsg jelkpe. A smn utazs lelki t, clja a szellemvilgba val felemelkeds. Odssszeusz, Heraklsz, az argonautk tjai a feladaton s prbattelen tl, az elrhetetlen elrsnek beteljeslsrl is szlnak.
Az szvetsgben a zsidk vndorlsa az gret fldjt clozza meg. Az jszvetsgben Jzus azt mondja: „n vagyok az t.” Saulusbl Paulus a damaszkuszi ton vlik. Dante utazsa beavatds az isteni vilgrendbe, a Tuds birtokba juts. A Grl keres lovagok clja a megtisztuls volt. Az utazs teht beavatds. Nem ugyanaz rkezik meg, mint aki elindult. Az utazs feladatkzpont. Vllalkozs a lehetetlenre.
Sohasem egyszer kvncsisg, vilglts ignye hajtja a mtoszok hseit, hanem valamilyen kls, isteni (vagy emberi?) knyszer. A mtoszokban az utazs munka, veszlyes s knyszer vllalkozs. A htkznapokban is minden utazs egy kicsit megvltoztat minket. Az utazsbl visszatr az „jjszletett” kpt mutatja az otthon maradk szmra.
„Elutazni annyi, mint egy kicsit meghalni.” |